mandag 12. april 2010

HONG KONG

Tjohoi, her er det livat gitt. Dette er den rake motsetningen til Rarotonga. Trodde nesten ikke det var mulig.....

Siste dagen på New Zealand brukte vi på et sted som heter "Butterfly creek". Der hadde de krokodiller, aligatorer, fisk, øgle, skilpadder, masse sommerfugler, edderkopper og bondegård. Det var veldig fint å bruke litt av dagen der siden vi måtte sjekke ut av hotellet klokka ti, og flyet ikke gikk før kvart over elleve på kvelden. Vi fikk lov å klappe/kjenne på en liten aligator og en øgle. Til og med jeg turte ta på dem.... De kjentes nesten ut som gummi. Vi likte også godt sommerfuglhuset. Det vrimlet av sommerfugler i alle mulige farger, og de var "tamme", så de satte seg på oss hele tiden. Særlig de som hadde klær med skarpe farger fikk hyppige besøk.

Senere på dagen kjørte vi til et sted som heter "One tree hill". Det ene treet var borte, men vi gikk en tur opp på toppen. Der var det skikkelig fin utsikt utover hele Auckland. Så var det tid for å levere bilen og komme seg på flyplassen. Vi var riktignok tidlig på flyplassen, men vi tittet litt i noen butikker og slappet av litt.

Flyturen over til Hong Kong gikk raskere enn planen, så vi landet allerede klokka seks om morran. Tre kvarter før tida. Når vi skulle hente baggasjen måtte vi kjøre tog, her er det store forhold. Med en gang vi kom ut i ankomsthallen stod det en fyr og ventet på oss. Vi hadde opprinnelig bestilt shuttlebuss fra flyplassen, men de på hotellet sendte en bil istedet for det ble billigere. Service.... Vi kjørte en liten halvtime inn i byen til hotellet vi skulle bo på. Her ramlet det ut flere karer som tok hånd om all baggasjen vår, og vi måtte kjøre heisen helt opp til 39. etasje for å sjekke inn. (Det høyeste huset er hotellet).Vi hadde bestemt oss for lenge siden at vi skulle kose oss litt ekstra her før vi dro hjem, så vi hadde bestilt to små suiter. Det fantes ikke familierom siden det egentlig er et businesshotell. Siden vi hadde suiter hadde vi privat inn- og utsjekking i toppen, ikke nede i hovedresepsjonen. Det var heller ingen fast tid på innsjekkingen, så vi fikk rommene med en gang vi kom litt over sju om morran. Siden har vi levd som grever her. Spist frokost oppe i restauranten, og ikke nede. Fått avis på døra hver dag. Hatt fri tilgang på drikke, frukt og lett mat i loungen. Og alt mulig av stæsj på rommet. Nesten for mye av det gode. Jeg skulle til å slå i te fra kanna når vi spiste frokost i dag, men da kom det en fyr og tok kanna ut av handa på meg. Og de sier konsekvent "sir" og "madame".

Vi har ikke brukt rommene til mer enn å sove nesten da, for vi har vært på farten hele tida. Vi sov tre timer på formiddagen etter en dårlig natts søvn på flyet, så var det ut og gjøre Hong Kong utrygg. Vi ruslet rundt omkring fasinerte av livet i byen. Vi gikk ned mot fergekaia for å se på de store bygningene på "Hong Kong Island" som ligger rett over vannet. Det går en "promenade" langs med brygga som de kaller "Avenue of stars". Her er det stjerner på bakken med navn og håndavtrykk på kjente kinesiske skuespillere. Nesten som i Hollywood. Vi gikk også innom et lite romfartsmuseum. Sondre liker litt romfart og slike ting, så han syntes det var helt supert. Det ble tidlig kvelden denne dagen, selv om vi sov en stubb på formiddagen.
Været de to første dagene var litt grått og småkjølig, så på lørdag tok vi shopping. Vi ruslet rundt omkring, tittet mye og handlet litt. Vi endte til slutt opp på nattmarkedet midt oppe i "Mong Kok". Dette er det området i verden som har tettest befolkning. 130000 mennesker pr. km2. Her var det kaos. Så mye mennesker og lyder at vi ble helt øre i hodet. På markedet var det mye rask til en billig penge. Vi handlet ikke mye her heller. En kunne nesten ikke stoppe å se på noen ting før de hang på deg og nesten puttet tingene i pose før du hadde fått sukk for deg. Pruting var en nødvendighet her. De er veldig pågående når du går ellers på gata her også. Spesielt de som skal selge skreddersydde klær, klokker, vesker og massasje. Du kan risikere å måtte si nei takk til ti stykker på 20 meter. Dette er slitsomt, de tar ikke et nei for et nei. De går etter deg og kjattrer. Når det begynner å bli mørkt ute er det sinnsykt mye lys som blinker og lyser utover i gatene. Ingen sparing på strømmen her.
I går tok vi en sightseeingbuss rundt i byen. Vi startet på fergekaia, og man kunne gå av og på så mange ganger en ville. Det var veldig fint, for da kunne vi stoppe å se noen steder som var for langt å gå til ellers. Vi kjørte først en runde her i Hong Kong. Stoppet bare på et sted her siden vi hadde gått så langt i går. Der vi stoppet var det et marked, "Jade market". Vi trodde det var som nattmarkedet, med alt mulig rart, men det var det ikke. Her var det dusinvis av folk som solgte smykker og annet smånips. Nesten alle hadde det samme, så de hang på deg ettersom du beveget deg bortover. Vi var ikke her så lenge før vi hoppet på bussen igjen. Bussen gikk fra gitte holdeplasser med en halvtimes mellomrom hele dagen. Når den runden var gjort tok vi ferge over til Hong Kong Island på andre sida. Denne fergeturen tok bare noen små minutter. Det går flere båter frem og tilbake hele tiden, de frakter opp til 70 000 mennesker på en dag. På den andre siden var det opp i bussen igjen. Nå satt vi på helt opp til et sted hvor det går en bane opp på "Victoria peak". Et ganske høyt fjell. Denne banen er nesten som Fløibanen i Bergen. Vi var litt uheldige med utsikten der oppe, det var en del tåke, men vi har da vært der. Det var et slags tårn oppe der, med kjøpesenter i flere etasjer. Vi betalte ikke for å komme opp på øverste terassen der, for tåka lå oppå, så en kunne ikke se noe derfra. Når vi hadde kommet ned med banen, tatt bussen ned til kaia og ferget over igjen, kom vi akkurat tidsnok til "Symphoni of lights". Dette er et lysshow med musikk. Det er masse forskjellig lys på bygningene som "danser" til musikken. Kjempeartig. Imponerende at de får det til å stemme på begge sider av vannet, og at det stemmer med musikken.
I dag har vi prøvd "Metro'n". Etter å ha fått ordnet billetter og kommet oss på riktig sted klare for påstigning, klappet dørene igjen, og jeg stod igjen utenfor. De andre dro.... Heldigvis går "togene" med bare noen få minutters mellomrom, så jeg hoppet på neste, og møtte de andre på neste stasjon. Nå var jeg skikkelig glad for at jeg alltid skysser unga foran meg så jeg ser at alle er med. Det hadde ikke vært like greit om det var en av dem som stod igjen utenfor. Turen i dag var en overraskelse. Helt fra vi dro hjemmefra i oktober har ungene visst at de skulle få en overraskelse når vi kom hit. Vi klarte å holde det hemmelig helt til vi skulle på bussen dit vi skulle, for da stod det hvor bussen gikk, og de skjønte hvor det bar. Vi har vært hele dagen i en park som heter "Ocean Park". De var kjempefornøyde med overraskelsen.
En del av parken lå på andre sida av "fjellet", så vi måtte kjøre en gondolbane for å komme over til den delen. Sondre med sin høydeskrekk syntes ikke det var særlig kult, men det gikk bra begge veier.
Vi var på show med delfiner. Det var helt fantastisk å se hva de kan få disse "fiskene" til å gjøre. Cathrine og Cato kjørte noen karuseller og berg- og dalbaner, og Mari noen småkaruseller. Sondre kjørte en båt som gynget høyt til begge sider, men ellers er han lik mamsen, liker best å se på denslags. Vi var også i et av Asias største akvarier. Her var det flere etasjer du kunne gå i og se på fisk. Store Rokker, hai og litt av hvert. Der var det også en dykker som var nede hos fisken og matet dem fra hånda. Det var moro å se på. Mari var helt fasinert av fiskene, og var nesten ikke å få med ut igjen. Et annet sted i parken var det også maneter av mange forskjellige slag. Et av høydepunktene sammen med delfinene, var pandaene. De var veldig artige å se i virkeligheten. Bedagelige dyr som tok livet med ro.

Nå har vi pakket sammen alle sakene igjen, klare for siste etappe på den lange reisen. Vi ser fram i mot å komme hjem nå. Her er det så hektisk og mye støy, at det blir slitsomt for en hadelending. Men det er kjempemorsomt å ha vært her og opplevd travle Hong Kong på nært hold. Nå skal vi bare sove noen små timer før vi drar til flyplassen kvart på seks i morgen tidlig, klare for først tretten timer, så litt venting, og så drøye to timer flytid til før vi er helt framme........ Norway here we comes..............