lørdag 3. april 2010

....nesten klare for hjemturen.....

Ja, nå er det ikke lenge før vi vender nesa hjemover igjen. Det er rart å tenke på at vi skal forlate denne deilige plassen her. Det blir uvant å kle på seg lange klær igjen, og ikke være ute hele dagen. Vi kommer til å savne plassen, menneskene og varmegradene her, men det blir nok godt å komme hjem til vante omgivelser igjen. Ikke minst til skikkelig brød, og litt mer variasjon i pålegget. Begynner å bli litt mett av toast (det er så og si ikke mulig å finne brød her som du må skjære opp selv), syltetøy med 60% sukker og "stutt" hvitost.

Dagene har gått veldig fort denne uka etter at vi kom tilbake fra Aitutaki. Vi har hatt litt regn de siste dagene, så finpussen på brunfargen er blitt så som så, men vi får være fornøyd slik det er. Vi er nå så godt som ferdigpakket, bare litt småtteri som står igjen. Noen ting må jo brukes i morgen også. Jammen ble det ikke litt trangt i koffertene våre gitt. Spøker for shoppingen i Hong Kong, men det finnes vel kofferter å få kjøpt der vel....?

Vi har vært på squash igjen to dager denne uken også. Jeg holder fortsatt følge med de lange armene og beina til Cato, nesten..... På torsdag vant han tre av fire sett, men bare med noen små poeng. Ungene var med til byen på torsdag, de har hatt litt påskeferie de også. Vi har ikke jobbet med skolearbeid denne uka siden det er siste uka vi er her, og så har de jo påskeferie fra skolen de hjemme også. Mari henger med på alt de store gjør, lurer på hvordan det blir å komme i barnehagen igjen. Hun har jo blitt helt "stuegris" mens vi har vært her. Hun og Cato er nok også de som er minst klare for reise herfra. Hun har jo ikke knyttet seg til venner hjemme sånn som de store, og hun stortrives på stranda og i vannet, så hun er ikke helt sikker på om hun vil hjem.

Tidlig i uka var Cato inne på kontoret for å avklare noe strøm- og internett-betaling, og transport til flyplassen i morgen. Da ble vi invitert på grillig på det ene strandhuset på fredag. Til de som vi har leid huset av. Vi gledet oss til dette, og det gjorde vi med rette. Men det ble ikke grilling..... Når naboen vår Tau hadde fått vite at vi var invitert på "avskjedsfest", ville han at vi skulle få skikkelig "Cook Islands-mat". Han hadde noe gris i fryseren som han ville spandere bort...... Huseierne stilte opp med kylling, og så hadde de noe slags fisk. Dette ville han tilberede i en "jordovn". Han hadde en sementring bak i hagen hvor de pleide å lage istand "UMU", som de kaller det når de lager mat i sånn ovn. Tidlig på formiddagen var han ute for å tenne opp i ovnen. De la oppi masse ved og kokosnøttskall som de fyrte opp i, og så la de fullt av steiner oppå. Etterhvert som veden brant sank steinene lenger og lenger ned. Når veden var borte var steinene rødglødende, og det var klart for å legge maten oppi. Dette hadde de gjort klart mens det brant i ovnen. Det laget "pakker" av folie hvor de la inni kuttede blader av taroplantene (noe slags poteter), løk og kokoskrem (som de hadde laget av kokos som først var revet og deretter presset gjennom et klede). De snittet fisken og la løk og salt i snittene. De marinerte svinekjøttet. og de pakket inn kyllingen sammen med litt løk og soyasaus. Alt dette sammen med brødfrukt og noen rare slags poteter (som jeg ikke husker hva heter) ble lagt ned i de varme steinene i ovnen. Så dekket de godt til over med blader fra bananpalmen og noen tykke tepper. Slik stod det og stekte seg i to-tre timer. Så var det klart for mat.... Vi fikk smake kjøtt rett fra ovnen, det var helt nydelig. De tok opp all maten og bærte det med seg over til strandhuset. Her hadde Annabelle og hennes familie ordnet i stand salater, frukt og annet godt tilbehør. Og selvfølgelig hadde Tau fikset kokosnøttdrinker til alle mann. Maten var helt supergod, og med mange hyggelige mennesker som hadde jobbet hele dagen og ordnet alt dette for oss, ble det en kjempetrivelig kveld. Ungene koste seg på stranda sammen med noen av deres barn. Mari ble helt fortapt i sønnen til Annabelle. De har møttes mange ganger på stranda, men har liksom ikke kommet så nære som nå. Typisk det når vi skal hjem..... Sondre sparket fotball i sanda, og spilte Ludo med en gutt som heter Daniel. De har lekt endel tidligere også når de har vært i strandhusene. Alt i alt ble det nok en uforglemmelig kveld, som vi må prøve å få plass til inne på harddisken. Heldigvis har vi tatt både bilder og film som kan hjelpe oss med dette. Og så kan vi få vist litt av det til dere også.

I dag har vi vært på markedet for siste gang (på denne turen). Koste oss med is og smoothie som vanlig. Og tittet litt på dansingen. Det blir lenge til vi ser det igjen nå. Vi ruslet bortover i byen en tur også. Måtte liksom gå over alt nå, siden vi reiser i morgen.

Fra byen tok vi bussen bort til Grete. Vi var nemlig invitert på risengrynsgrøt....... Mari har lenge ønsket seg grøt til middag, men grøtris finnes jo ikke her. Hun fikk nevnt dette for Grete en dag hun var her, og da hadde jammen Grete grøtris. Geisha fra Norge (takk til Robert og May-Evy fra Tromsø som hadde satt igjen den hos Grete). Det ble et høydepunkt for Mari. Hun spiste fortere enn hun har gjort på måneder. Og det var godt for oss andre også med litt forandring.

Etter vi hadde vært hos Grete tok vi bussen et hakk videre til Muri. Vi var en liten tur på "Sails restaurant". Det ligger helt nede på stranda, så ungene badet litt, mens vi tok litt godt drikke. De koste seg med litt brus etterpå. Så busset vi "hjem".

Nå var det tid for solnedgang, og den så ut til å bli ganske fin, så vi ruslet ned på stranda en tur. Det ble noen fine bilder igjen. Har sikkert et par hundre bilder av solnedganger nå, men det får ikke hjelpe. Og så var det jo påskeaften i dag, og ungene er vant med at da skal det være jakt etter sjokoladeegg fra påskeharen. Så ble det i år også, bare i litt andre omgivelser. I år hadde han gjemt eggene i sanda, småpalmene og hengekøya på stranda.

Vi får pakke sammen det lille som er igjen her, så er det klart til i morgen. Flyet går ikke før på ettermiddagen, vi blir hentet her klokken to, så vi har tenkt å ta en tur på minigolfen Coco-putt sammen med Grete på formiddagen. Greit å finne på noe så tiden går. Alt her er jo pakket ned, så det er ikke mye å finne på. Da spiser vi litt lunsj der også med det samme, så trenger vi ikke tenke på mer mat heller før vi drar.

Dere får sette på litt ekstra varme de nærmeste dagene, så snøen blir borte og vi ikke fryser i hjel når vi kommer. Blogger litt etterhvert på turen hjem...... Snakkes snart......